Wycieczka edukacyjna do Paryża

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Paryż to miasto - legenda, przez wielu uznawany za stolicę świata, a przynajmniej
za stolicę mody i trendów kultury.

Galeria...

Naszą tegoroczną wycieczkę edukacyjną do Paryża "Śladami polskich romantyków i Fryderyka Chopina" rozpoczęliśmy 29 maja. Całą grupą spotkaliśmy się na lotnisku w Atenach o godzinie 8.30, aby nieco później wsiąść na pokład samolotu. Na miejscu byliśmy około godziny 14, niestety opuszczenie francuskiego lotniska opóźniło się z powodu naszych zagubionych bagaży. Gdy wreszcie udało nam się je odzyskać, spotkaliśmy panią przewodnik, z którą udaliśmy się do hotelu Mister Bed City. Po niefortunnym początkku wycieczki przyszła pora na wiele ciekawszą częśc dnia. Nasi opiekunowie: panie Beata Panagiotopoulou i Beata Goralewska oraz pan Marcin Zielonka wraz z panią przewodnik zaplanowali wyprawę na wzgórze Montmartre gdzie znajduje się bazylika Sacre - Coeur, której budowę rozpoczęto w 1876, a ukończono w 1914. Została zaprojektowana przez Paula Abadie w stylu romańsko bizantyjskim z zastosowaniem na elewacjach nazywanego białym granitem trawertynu, stąd potoczna nazwa - biała bazylika. Jej kopuły mają wysokość 79 metrów, a wieża północna 83 metry. Ze szczytu kopuły można podziwiać panoramę Paryża i widok na tereny oddalone o 30 km. W czasie wolnym mogliśmy samodzielnie zwiedzać okolice bazyliki i zrobić drobne zakupy w formie różnych pamiątek. Późnym wieczorem całą grupą zeszliśmy ze wzgórza Montmartre - dzielnicy XIX wiecznych artystów paryskiej bohemy artystycznej, szokującej ekscentrycznym stylem bycia, prowokacyjnym zachowaniem i głęboką pogardą wobec filisterskiego społeczeństwa, aby zrobic sobie pamiątkowe zdjęcie pod ścianą miłości. Zmęczeni długim zwiedzaniem okolic placu Pigalle i Moulin Rouge wróciliśmy do hotelu.

Następny dzień rozpoczęliśmy bardzo aktywnie. O godzinie 9 wybraliśmy się na dalsze poznawanie kultury francuskiej. Jako pierwszy cel naszej wyprawy obraliśmy największy i najsławniejszy cmentarz paryski Pere Lachaise, założony w 1804 roku w ogrodach przylegających do willi Mont - Louis. W tym miejscu spoczywa obecnie około miliona osób w tym wiele wybitnych osobistości takich jak znakomity polski kompozytor Fryderyk Chopin (jego pomnik z białą marmurową postacią był ozdobiony mnóstwem świeżych kwiatów składanych Fryderykowi Chopinowi przez rodaków tłumnie odwiedzających jego grób), francuski komediopisarz Molier, Honoriusz Balzac - jeden z najważniejszych współtwórców współczesnej powieści europejskiej, a także powszechnie ceniony przedstawiciel malarstwa romantyzmu Eugene Delacroix. W drodze do katedry Notre Dame przechodziliśmy przez Place de le Bastille, na którym w latach 1370-1789 stał zamek obronny, przebudowany w XVII wieku na więzienie - Bastylia. Obecnie na placu stoi jedynie Kolumna Lipcowa zbudowana z przetopionych armat Napoleona Bonaparte, ustawiona na pamiątkę ofiar rewolucji lipcowej 1830 roku. Po dotarciu na wyspę na Sekwanie mieliśmy czas wolny na zwiedzanie gotyckiej katedry. Nazwa Notre Dame tłumaczona jest jako "Nasza Pani" i odnosi się do Matki Boskiej. Budowa kościoła trwała prawie 170 lat: od roku 1163 do 1330. Jest to budynek pięcionawowy z krótką nawą krzyżową, dość długim prezbiterium i podwójnym obejściem na półkolu. Pierwotnie miało ono tylko trzy małe kapliczki, które w drugiej połowie XIII wieku zostały usunięte, a na ich miejscu wybudowano pięć dużych kaplic. Kolejnym celem naszej wyprawy było Muzeum d'Orsay położone na lewym brzegu Sekwany, gdzie znajdują się głównie zbiory sztuki francuskiej z lat 1848-1918. Właśnie tam mogliśmy ujrzeć dzieła wspaniałych francuskich impresjonistów, postimpresjonistów i symbolistów takich jak: Edouard Manet, Claude Monet, Auguste Renoire, Vincent van Gogh oraz Paul Cezanne. Chwilę odpoczynku po długim spacerowaniu ulicami Paryża zapewnił nam trwający około pięćdziesięciu minut rejs po Sekwanie, po którym dotarliśmy do jednego z najbardziej znanych obiektów architektonicznych w stolicy Francji tj. Wieży Eiffle'a, zbudowanej specjalnie na paryskiej Wystawie Światowej w 1889 roku. Miała zademonstrować poziom wiedzy inżynierskiej i pożliwości techniczne epoki oraz stała się z czasem okrzyknięta największą atrakcją turystyczną Paryża, odwiedzaną co roku przez miliony turystów. Wjechaliśmy na sam szczyt i zachłysnęliśmy się pięknem i niezwykłością okolic.

Trzeciego dnia zaraz po śniadaniu wybraliśmy się do Luwru, czyli dawnego pałacu królewskiego, w którym obecnie znajduje się jedno z największych na świecie muzeów sztuki. Stanowi jeden z ważniejszych punktów orientacyjnych Paryża. W kompleksie budynków o całkowitej powierzchni wynoszącej 60,600 metrów kwadratowych znajdują się zbiory liczące około 35,000 dzieł sztuki z czasów najdawniejszych po połowę wieku XIX. Obejmuje zbiory sztuki Bliskiego Wschodu, Starożytnego Egiptu, Starożytnej Grecji, Etrurii i Rzymu oraz Islamu. Znajdują się tam popularne rzeźby m.in. "Nike z Samotraki", a także dzieło anonimowego twórcy "Wenus z Milo". Kolekcja malarstwa liczy ponad 6.000 dzieł, do których zalicza się obrazy takie jak: "Mona Lisa" Leonarda da Vinci, "Wolność wiodąca lud na barykady" Eugene Delacroix, "Śmierć Marii" Carravaggia oraz "Święty Michał pokonuje szatana" Rafaela. Po trzygodzinnym przechadzaniu się korytarzami Luwru i kontemplacji arcydzieł mieliśmy w planach wyjazd do Wersalu, ale niestety obiekt był już zamknięty.

Wówczas rozpoczęliśmy kolejną wędrówkę po romantycznych ulicach Paryża, wypielęgnowanych parkach, eleganckich lokalach i sklepach. Niemal na każdym kroku mieliśmy poczucie obcowania z historią - nie poprzez zwiedzanie szacownych ruin, tylko przez kontakt z miejscami znanymi z literatury, budynkami pokazywanymi od stuleci jako wzorca dla obowiązujących stylów w sztuce oraz postaciami, które współtworzyły dzieje świata - także nasze, Polaków. Wędrując po obu brzegach Sekwany, zyskaliśmy świadomość uczestniczenia w dorobku światowej kultury, myśli naukowej, tradycji, twórczości z nieodłączną wolnością, fantazją, wielokulturowością. Na Pola Elizejskie, do Lasku Bulońskiego i do Wersalu zajrzymy jeszcze raz w dorosłym życiu.

Aleksandra Wyczesany, Monika Kułaga.

Блогът Click here очаквайте скоро..

Full premium Here download theme for CMS

Bookmaker Bet365.gr The best odds.